Digitale film in Dommelhof

Op 5 maart begint een nieuw tijdperk voor de filmavonden van het Provinciaal Domein Dommelhof. Na tientallen jaren gewerkt te hebben met de klassieke ‘pellicule’ (35mm) als beelddrager zal de Vlaamse succesfilm ‘The Broken Circle Breakdown’ de spits afbijten en de eerste film uit het Zebracinema-aanbod zijn die digitaal vertoond wordt in Dommelhof.

Filmverdelers verspreiden hun werk steeds meer op digitale dragers in plaats van het klassieke projectieformaat pelllicule (35mm). De overschakeling naar digitale projectie vergde een investering van 140 000 euro vanuit de provincie Limburg in de digitalisering van Zebracinema in Provinciaal Domein Dommelhof en Z33. “Met deze investering in Dommelhof en Z33 springt provincie Limburg resoluut op de kar van het digitale filmaanbod”, zegt gedeputeerde van Cultuur Igor Philtjens. “Deze investering in de digitalisering van Zebracinema vanuit de provincie verzekert de toekomst van dit aanbod aan kwaliteitsfilms in Limburg.” Het aantal partners in Zebracinema blijft groeien, zelfs over de Limburgse grenzen heen, ook de bezoekerscijfers volgen een stijgende lijn (gemiddeld 25 000 bezoekers/jaar) en dit bevestigt de vraag naar het filmaanbod van Zebracinema bij de Limburgers.

Analoog en digitaal hand in hand in Dommelhof
In Dommelhof werden de voorbije 45 jaar naar schatting ruim 3 000 films vertoond. Deze week sluit de Israëlische film ‘Intimate Grammar’ het analoge filmtijdperk van Dommelhof af. Maar ‘Intimate Grammar’ zal daarom niet de allerlaatste film zijn die op pellicule vertoond wordt.
Provinciaal Domein Dommelhof zal, naast de nieuwe digitale installatie, de ‘oude’ filmprojector (35mm) behouden, zodat er in de toekomst zowel digitaal als analoog films vertoond kunnen worden. De regiekamer in de schouwburg van Dommelhof werd volledig aangepast door de medewerkers, zodat de digitale en analoge projectie-apparatuur naast elkaar kunnen (be)staan. Zo kan Dommelhof tegemoet komen aan toekomstige vragen van filmliefhebbers, filmseminaries,… om bepaalde films toch nog te kunnen vertonen op de traditionele wijze.

Ontstaan van filmaanbod in Dommelhof
Op 3 oktober 1968 werd voor de eerste maal ‘film gedraaid’ in Dommelhof, n.a.v. de officiële opening van het eerste cultureel centrum van Vlaanderen. De spits werd afgebeten door ‘Hiroshima mon amour’. Deze veelgeprezen Franse film van Alain Resnais uit 1959 werd al snel uitgeroepen tot een van de toppers van de Nouvelle Vague (een stroming in de Franse filmwereld).

Vanaf de beginjaren tot op heden is film zeer belangrijk binnen Provinciaal Domein Dommelhof. Naast de klassieke vertoningen werden, vanaf de jaren ’80, ook filmseminaries, filmstudiedagen, filmforums, speciale events (marathonvertoning La Meglio Gioventù) en bijscholingen rond beeldcultuur georganiseerd. In 1968 startte ook de filmclub Ciné-Club in Dommelhof, met films als Le Grand Amour (Pierre Étaix), Arabesque (met Sophia Loren en Gregory Peck), Les Biches van Claude Chabrol. Later werd de filmclub omgedoopt tot Camera Obscura.

Sinds die allereerste filmavond in Dommelhof zijn de bezoekersaantallen gestaag gegroeid. Dinsdagavond staat dan ook gelijk aan ‘filmavond in Dommelhof’. In 1996 nam de provincie Limburg het initiatief met Zebracinema om jaarlijks een uitgelezen selectie kwaliteitsfilms te vertonen in samenwerking met de verschillende partners in Limburg en daarbuiten (CC Beringen-Casino, de Velinkx, CC Achterolmen, De Bogaard, Z33, Cinema Walburg, CC Diest-Begijnhof, Provinciaal Domein Dommelhof).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: