Artiesten in residentie

Eén van de kernopdrachten van Dommelhof betreft de creatie en (co)productie in het veld van de podiumkunsten. Concreet beschikt Dommelhof over twee structuren die artiesten de mogelijkheid geeft om nieuwe creaties op te zetten.

Enerzijds is dat de productiecel van Theater op de Markt. Elk jaar komen nationale en internationale gezelschappen uit het openlucht- en circustheater werken aan een nieuwe voorstelling in Dommelhof. Resultaten van deze werking zijn te zien in try-outs ter plekke of tijdens het festival Theater op de Markt.

Anderzijds is dat C-TAKT, een jonge structuur die de werkplaatsen TAKT-Dommelhof en C-Mine verenigt. C-TAKT ondersteunt transdisciplinaire kunstenaars en begeleidt jong talent.

Beide structuren resulteren in een drukke artistieke bezetting van het Dommelhof. Het hele jaar door zijn er artiesten in residentie.

6 tot 10/01 Marcos Simoes
Na een passage op Winternights 2019 komt Marcos Simoes terug in residentie met zijn
project How not to be understood?. Marcos is vertrokken vanuit het idee van een verzameling. Een verzameling van tekst, geluid, video, stoffen en materialen, dans en afbeeldingen van kunstwerken. Hij was geïnteresseerd in hoe hij door middel van deze collectie uit fragmenten of stukken een geest kon creëren, een aanwezigheid in voortdurende beweging, die zou volgen, beïnvloeden, verschijnen en met hem zou samenwerken tijdens het vormgeven van dit werk. How not to be understood zal resulteren in een solo.

6 tot 24/01 Salomé Mooij
Salomé Mooij komt in residentie bij C-TAKT van 6 tot 24 januari met haar projectreconstructie van een schuilplaats. Salomé maakt insitu werk op het snijvlak van performance en artistiek onderzoek. Door middel van fysieke denkoefeningen, die
zich kenmerken door een verlangen naar aftasten, uitvouwen en verbinden, probeert zij de wereld rondom haar te begrijpen en zo onbevangen mogelijk te benaderen. Binnen deze theatrale kaders onderzoekt ze de verbindingen die er mogelijk zijn tussen verschillende realiteiten in de stad, met een speciale aandacht voor dat wat aan het oog onttrokken wordt. Door details uit te vergroten hoopt zij een krachtenveld zichtbaar te maken, waarin het publiek als deelgenoot zijn eigen relatie mag onderzoeken.

6 tot 12/01 Le Grand Saut
Le Grand Saut is het resultaat van de ontmoeting tussen Hugo Van De Plas, Benjamin Mouchette en Boris Prager. Zij vinden het jammer dat conventionele goochelvoorstellingen vaak draaien om vorm en minder om inhoud. Met deze
nieuwe voorstelling willen de artiesten de toeschouwer laten dromen over een magische wereld zonder beperkingen. De artiesten willen het publiek zo laten nadenken over de huidige wereld en theater maken vol betekenis én verbeelding. Dankzij het lichamelijke, woordeloze spel, de muziek en het goochelen moet de inhoud voor iedereen toegankelijk worden.

6 tot 17/01 Camille Paycha
Camille Paycha komt werken aan De Magnavem, als artiest in residentie van Theater
op de Markt. De centrale vraag van het creatieproces is: Hoe ga je om met het ondraaglijke idee dat de mensheid zou kunnen uitsterven? De magnavem is een vogel uit de toekomst. Door te kijken hoe wij nu met de wereld omgaan willen de artiesten voorspellen hoe deze vogel er in de toekomst uit zal zien. Een toekomst waar de mens is uitgestorven… Met een mix aan objecttheater, circus en performance zullen de artiesten in een buitenvoorstelling deze vogel laten groeien en tot leven brengen met behulp van het publiek.

11 tot 12/01 en 24 tot 28/02 vzw Walser/Janni van Goor
Vzw Walser werkt in Dommelhof aan een nieuwe circus/dansvoorstelling: The Time of Our Singing (werktitel). Een voorstelling met drie generaties circusvrouwen: de oudste op scherm, de andere twee op scène. Een oude vrouw, een jonge vrouw en een meisje. Een oma, een moeder en een kind. Over het lichaam als een landschap en de schoonheid van ouder worden. Maar ook over het doorgeven van een passie – het circus – aan een volgende generatie, als een bijzondere erfenis.

13 tot 17/01 Cie Off Road
Cie Off Road startte in 2019 met de creatie van de nieuwe voorstelling OriVulution.
In januari komen ze verder werken in Dommelhof aan deze voorstelling, als
artiesten in residentie van Theater op de Markt. OriVolution onderzoekt beweging en de aanpassing aan bewegingen, over revolutie in een omgeving van constante evolutie. Het collectief zoekt de grenzen van de disciplines op en werkt samen met een fysieke performer, een muzikant en een visueel artiest.

13 tot 24/01 Blick Théâtre
Blick Théâtre komt als artiest in residentie van Theater op de Markt werken aan Tumulte. Na [hullu] brengt Blick Théâtre opnieuw een voorstelling waarin mensen, poppen en masker zich vermengen om sterke beelden te creëren. In Tumulte stap je binnen in het dagelijks leven van een gezin: een stel en hun enige dochter, een ondeugend kind van ongeveer tien jaar. Het echtpaar brokkelt af. Ze leven onder hetzelfde dak maar kruisen elkaar nauwelijks. Opgeslokt in een situatie die hen overtreft, praten de ouders niet meer en voelt het meisje zich verlaten. De oom, van goede wil maar van een verontrustende onhandigheid, worstelt om een beetje opgewektheid in huis te brengen. Het meisje steekt kattenkwaad uit en probeert zo haar ouders dichterbij elkaar te brengen met de hulp van haar grootouders, een fantastisch en vertederend duo. Samen broeden ze op een plan.

20 tot 31/01 Bára Sigfúsdóttir
Bara Sigfusdottir komt in januari de laatste hand leggen aan haar nieuwe voorstelling FLÖKT – a flickering flow. In FLÖKT bundelt choreografe en danseres Bára Sigfúsdóttir haar krachten met beeldend kunstenaar Tinna Ottesen, componist Eivind Lønning en lichtontwerper Jan Fedinger. Dansers Aëla Labbé en Meri Pajunpää vervoegen Sigfúsdóttir op scène. FLÖKT – a flickering flow is een verkenningstocht waarbij de band tussen ons lichaam en de wereld die ons omringt centraal staat. Deze dansperformance vertrekt vanuit het idee dat de natuur niet enkel buiten ons bestaat, maar dat we ze ook vanuit ons lichaam kunnen voelen en ervaren.

27 tot 31/01 Tuning People & Theater STAP
Tuning People en Theater STAP komen in residentie om te werken aan hun voorstelling De Waarheid. De Waarheid gaat over onze maatschappij waarin alles draait om perfectie. Elke afwijking van het normale wordt als een last gezien en het liefst in een hoek geduwd. Daarom strijden Tuning People en Theater Stap voor verscheidenheid en verbeelden ze dromen die nooit zullen uitkomen. Met een kinderlijke naïviteit viert De Waarheid het kwetsbare leven vol verlangen(s). Kleurrijk, energiek en vol verrassingen. Met een optocht vol opvallend geschminkte figuren, getooid in potsierlijke kostuums en gewapend met kartonnen karren en bellen. Kunstschilder James Ensor en de Zuid-Afrikaanse beeldend kunstenaar William Kentridge lachen in hun vuistje.

1 tot 2/02 en 15 tot 16/02 There There Company
There There werkt voor de nieuwe voorstelling Carrying my father met een mix van professionele en amateurperformers, nl. vier zonen met hun vader. Acht lichamen die niet even sterk zijn, maar wel even krachtig in hun eigenheid en hun interactie met elkaar. Theater op de Markt mag hen de komende maanden nog meermaals ontvangen, we zijn erg benieuwd naar de verdere evolutie in deze voorstelling.

2 tot 14/02 Un Loup pour l’homme
Na de voorstellingen Face Nord en Rare Birds kan Un Loup pour l’homme geen onbekende
meer zijn voor het publiek van Theater op de Markt. Cuir (werktitel) wordt het nieuwe project van Arno Ferrera en Mika Lafforgue. Na de vorige voorstellingen wilden ze verder gaan als duo. Dit vraagt enige aanpassing, want je wordt als het ware elkaars spiegel. Daarnaast willen ze ook verder gaan dan de ene is de tiller en de andere is de trekker. Ze willen kijken hoe ze samen in harmonie beide functies kunnen vervullen. Het duo wordt aangevuld met een paardentuig. Dit tuig toont de handeling van trekken en tillen en door dit fascinerende en archaïsche hulpmiddel komen ze in de buurt van het dierlijke, waar instincten zichtbaar en waarneembaar worden.

3 tot 14/02 Charlotte Bouckaert
Charlotte Bouckaert komt in residentie bij C-TAKT om te werken aan haar performance 11 seconds. 11 Seconden is de gemiddelde tijd dat een museumbezoeker naar een werk kijkt, volgens klassiek onderzoek. Charlotte werkt met één afgedrukte foto. Met behulp van een videocamera, soundtrack en verschillende filters en uitsnijdingen manipuleert ze het beeld op een traditionele manier en creëert ze een live bewerkt videowerk.

3 tot 14/02 Malunés
Het Belgische circusgezelschap Malunés klinkt wellicht bekend in de oren. Ofwel bewonderde je hen tijdens Theater op de Markt 2016 in Hasselt met Forever, Happily… of je herkent de naam als winnaar van de allereerste Ultima voor Circus. Zij komen in Dommelhof werken aan We Agree to Disagree, een nieuwe straatvoorstelling. De artiesten willen een interactieve voorstelling maken, een voorstelling met inspraak
van het publiek. Je krijgt zelfs de kans om het uithangbord van de natie te worden! Maar pas op…respecteer de grenzen of je maakt kans in de gevangenis te belanden. We Agree To Disagree vertelt ons over de absurditeit van de huidige ernst, over onzichtbare, maar onbegaanbare grenzen van een democratie.

5 tot 8/02 Beyond the Black Box
Na een succesvolle eerste editie komt Beyond the Black Box terug in 2020. Tussen 31
januari en 8 februari presenteert de Brakke Grond in verwachte en onverwachte ruimtes transdisciplinair werk uit Nederland en Vlaanderen.
Op 31 januari en 1 februari begint Beyond the Black Box met een Proloog. Miet Warlop, transdisciplinair kunstenaar bij uitstek, staat dan op het programma met haar festivalhit Ghost Writer and the Broken Hand Break. Van 5 tot en met 8 februari beleef je het festival met werk van onder anderen Karel Burssens, Nazanin Fakoor, Emi Kodama, Stav Yeini, Nick Steur & Matea Bakula en Salomé Mooij.
Beyond the Black Box wordt georganiseerd door de Brakke Grond in samenwerking met
C-TAKT, platform voor transdisciplinair talent, en productieplatform SoAP Maastricht.

24 tot 29/02 Nicanor de Elia
Nicanor de Elia is geen onbekende voor Theater op de Markt. Het collectief komt verder werken aan Juventud, een ode aan de fysieke vrijheid. In Juventud wordt de schoonheid niet bereikt door de perfecte bewegingen, maar ontstaat uit de complexiteit van de figuren van een groep die wanordelijke bewegingen maakt en constant versnelt. Ze jongleren van de ene artiest naar de andere, in een razend tempo. Elk moment kan er iemand een fout maken: een voorwerp dat valt, het spel dat stilvalt, een time-out… Het stuk eist van de artiesten een bovennatuurlijk instinct om te reageren op de onvoorziene wendingen van de medespelers of de objecten en de verantwoordelijkheid van het lot: het einde van het spel of het oneindig herhalen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s