Deze week komt choreograaf Jan Martens opnieuw naar Dommelhof. Hij werkt er samen met acht dansers aan de nieuwe voorstelling The Dog Days are Over . Dat is een verzengende voorstellling opgebouwd uit één fysieke handeling: de sprong. The Dog Days are Over is een repetitieve koortsdroom, een uitputtingsslag waarin de danser wordt opgevoerd als een ijdel, volhardend en puur uitvoerend wezen, strevend naar perfectie. De danser worstelend en zwetend in de arena, het publiek toekijkend als bij een stierengevecht. Hedendaagse dans als striptease voor de upper class?
“Met dit werk wil ik vragen aankaarten over de rol van de danser, de choreograaf, het publiek en die van het huidige cultuurbeleid. Vragen over de dunne grens tussen kunst en entertainment en over de worsteling om een balans te vinden tussen wat je als kunstenaar wilt maken, wat een publiek wil zien en wat het cultuurbeleid wil zien. Deze persoonlijke worsteling is de aanleiding om dit werk te maken in deze onzekere tijden.” (Jan Martens)