In het meest recente CircusMagazine wordt Abdel Senhadji geïnterviewd door Hanna Mampuys. Abdel is de oprichter en bezieler van het acrobatische gezelschap XY dat in 2015 hoge ogen gooide op het circusfestival in Neerpelt met de voorstelling ‘Il n’est pas encore minuit’. Abdel spreekt ondermeer over de relatie tussen circus en techniek:
“Ik vind het grappig dat er bij circus altijd gesproken wordt over techniek. We zeggen toch ook niet ‘danstechniek’ of ‘theatertechniek’? Het klinkt zo negatief. Het reduceert wat wij doen tot ‘slechts techniek’ en die woordkeuze suggereert dat dat minder waardevol is dan bijvoorbeeld dans of theater. Volgens mij komt daarvan het minderwaardigheidscomplex van circusartiesten. We moeten de term circus niet dissociëren in verschillende onderdelen, het is al zo’n klein vakgebied. Circustechniek, circusgebaar, circustaal, … Het hoort allemaal bij de circuskunst. Als we bezig zijn met techniek, dan zijn we nog steeds kunstenaars. Wij gebruiken circus om ons uit te drukken. En iedere circusartiest doet dat op zijn eigen manier. Elk lichaam is anders, beweegt anders. Als het louter techniek zou zijn, dan zou iedereen hetzelfde doen.”
Het volledige artikel is te lezen in CircusMagazine.
Het artikel is gepubliceerd in CircusMagazine #50 (maart 2017)
Auteur: Hanna Mampuys // Foto (c) Marie Garcia Bardon